معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سرانه مطالعه کشور متفاوت است و مراکز مختلف آمارهای متفاوت اعلام کرده اند. طبق آمار، سرانه مطالعه در سال گذشته در کل کشور ۱۲ درصد اعلام شد. با توجه به آخرین آمار استان خراسان در سال ۹۸، سرانه مطالعه ۱۶ درصد اعلام شد که ۴ درصد از میانگین آماری کشور بالاتر بوده است.

خراسان رضوی ۴ درصد از سرانه مطالعه کشوری بالاتر است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:  از اواسط اسفندماه سال گذشته بنابر تدابیر و ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا بسیاری از صنوف کسب و کار خود را تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل درآوردند. مراکز فرهنگی مثل کتابفروشی‌ها از این قوانین مستثنی نبودند آنها هم خرید و فروش خود را به صورت حضوری تعطیل کرده بودند و تلاش کردند در فضای مجازی پررنگ‌تر ظاهر شوند تا بتوانند با فروش مجازی آسیب وارد شده در این مدت را به حداقل برسانند. بر کسی پوشیده نیست که بحران کرونا برای کتابفروشی‌ها بسیار گران تمام شد و بسیاری از آنها را با مشکلات زیادی مواجه کردند. در همین خصوص افشین تحفه گر معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی توضیح داد: خوشبختانه و در همه این سالها استقبال از کتاب فروشی ها و البته نمایشگاه های کتاب خراسان رضوی و بخصوص مشهد از سمت مخاطبان و علاقه مندان به کتاب به عمل آمده است قابل تامل بوده و به جرات می توان گفت که این استقبال از سمت خراسانی ها و البته مشهدی ها در سطح کشور بی نظیر بوده است.

تحفه گر ادامه داد: یکی از دلایل  استقبال مردم، و جود پردیس های کتاب است که به جرات می توان گفت در استان های دیگر کمتر شده است پردیس هایی شامل فروشگاه پردیس کتاب در خیابان ابن سینا، فروشگاه شهر کتاب و به نشر و مراکز دیگری که به فروش کتاب مشغول هستند. این پردیس ها در استان بیشتر دیده می شود به دلیل اینکه خراسان رضوی مراکز فرهنگی غنی دارد که هم در حوزه فروشگاهی و هم در حوزه حوزوی جمعیت قابل توجهی را به خودش اختصاص داده است و نگاه فرهنگی مردم هم نشان از این موضوع دارد.

وی افزود: وقتی بحرانی از جنس تعطیلی مراکز به وجود می آید بحران کتاب فروشی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و نخواهند بود. آنها هم به مانند بقیه صنوف از آن جایی که باید فاصله اجتماعی را رعایت می کردند از اسفند تا اواخر فروردین ماه که باید بگویم یکی از بدترین فصول برای تعطیلی صنوف فرهنگی است. چرا که همه تلاش شان را در طول سال انجام می دهند که ایامی مثل اسفند ماه و فروردین ماه بتونند محصولاتشان را به زائرین و مسافرین علی بن موسی الرضا علیه السلام ارائه کنند و بتوانند منافع و سود لازم را هم داشته باشند اما امسال به دلیل شیوع کرونا نتوانستند از این زمان بهره مند شوند و مانند همه صنوف دیگر مبادرت به بستن کتابفروشی ها کردند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا کارگروهی را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم و در بخش اولیه در اسفند  براورده هزینه های جاری مراکز فرهنگی از جمله کتاب فروشی ها را داشتیم و این ها را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردیم. باتوجه به پیگیری هایی که انجام شد وزیر محترم توجه ویژه ای مخصوصا بر بخش فرهنگی داشتند و دوباره برای ترمیم این موضوع فروردین و اردیبهشت ماه نیز اطلاعات تکمیلی را علاوه بر هزینه های جاری به هزینه هایی که از عدم فروش محصول یا ارائه خدمات در مراکز فرهنگی را هم متاثر از آن شدیم براورد کرده و آن را با نظر تشکل های صنفی مرتبط بود به وزرات خانه ارائه کردیم.

وی بیان کرد: براساس آن هم در هیات دولت پیگیری استفاده از تسهیلات و حمایت های مرتبط با صنوف بود که هیات دولت برای اصناف در نظرگرفتند و به همین دلیل چیزی بالغ بر۹ هزار میلیارد تومان براورد هزینه و خسارت به مراکز فرهنگی کل کشور از جمله آموزش و پرورش وبه طور کلی مجموعه فرهنگی انجام دادند که رقمی هم ظاهرا مصوب هیات دولت شده که در اختیار این مراکز قرار گیرد. این مبلغ در بخش های مختلف به طور تخصصی توزیع شد که از جمله می توان به وام های کم بهره اشاره کرد که خسارت دیدگان می توانند بهره مند شوند. علاوه بر آن استمهال پرداخت های ییمه و قبوض برق و آب و گاز مراکز فرهنگی بود.

تحفه گر ادامه داد: برای اشخاص حقیقی هم که از این موضوع متضرر شدند پیش بینی ها و حمایت هایی شده است که منتظریم بخش دیگر این حمایت ها بزودی به دست ما برسد. اما آن چیزی که مهم است با رعایت فاصله گذاری اجتماعی مردم نیازمند این هستند که مراجعات حضوری هم به کتابفروشی ها داشته باشند و تقریبا همه مراکز فرهنگی فعالیت خودشان را آغاز کردند و امیدوارند هر چه زودتر به مانند گذشته به رونق قبلیشان برگردند.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در سال گذشته  گفت: نمایشگاه کتاب در سال گذشته قریب به هشت میلیارد تومان فروش کتاب داشته است. لازم به ذکر است که مشهد در سال گذشته بالاترین فروش پاییزه و مصرف کتاب را در استان خراسان داشته ایم.

معاون رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه در ایام قرنطینه و مشکلاتی که برای کتاب فروشی ها بوجود آمد ما هیچ تعطیلی از سمت کتاب فروشی ها نداشتیم در واقع کتاب فروشی ها هم به مانند همه صنوف به دلیل شیوع کرونا تعطیلی موقتی داشتند که البته نا گفته نماند خیلی از کتابفروشی ها در این دوران بیکار نبودند و از طریق فروش اینترنتی امکان پاسخگویی و تهیه کتاب را برای علاقه مندان فراهم کرده بودند.

وی در خصوص سرانه مطالعه در خراسان در سال گذشته توضیح داد: سرانه مطالعه کشور متفاوت است  و مراکز مختلف آمارهای متفاوت اعلام کرده اند. طبق آمار، سرانه مطالعه در سال گذشته در کل کشور ۱۲ درصد اعلام شد. با توجه به آخرین آمار استان خراسان در سال ۹۸، سرانه مطالعه ۱۶ درصد اعلام شد که ۴ درصد از میانگین آماری کشور بالاتر بوده است. اما انتظار ما این است که آمار خراسان رضوی باتوجه به ویژگی ها و شرایطی که دارد خیلی بیشتراز این باشد.

تحفه گر در خصوص طرح فروش تابستانه کتاب گفت: فروش بهاره، تابستانه و پاییزه کتاب را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در طول سال از طریق موسسه خانه کتاب برگزار می کند که یکی از این دوره ها با همکاری شهرداری مشهد طرح تخفیف فروش کتاب صورت گرفت که از قضا اتفاق خوبی هم بود و ما هم بالاترین فروش کتاب و هم بالا ترین تیراژ فروش کتاب را در کشور به خود اختصاص دادیم.

وی عنوان کرد: بهار امسال هم به مانند سالهای قبل این طرح با تغییراتی برگزار شد. تغییراتش هم خرید کتاب از طریق وب سایت های این حوزه و سایت های فروشگاهی و فروشگاه های مرتبط با کتاب بود. ما هم با توجه به احترام به علاقه مندان این طرح را در تابستان اجرا خواهیم کرد به هر شکل سعی خواهیم کرد تابستان خوبی را برای علاقه مندان فراهم کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.